Karty płatnicze, przedpłacone i upominkowe

Karty płatnicze

Karty jako instrumenty płatnicze stanowią standard codziennego życia. Dzięki bankowym kartom debetowym czy kredytowym właściciel karty a jednocześnie posiadacz rachunku bankowego ma możliwość dokonywania zakupów bez konieczności posiadania przy sobie gotówki czy w przypadku – gdy dany sklep nie przyjmuje płatności posiadaną kartą – wypłaty stosownej sumy pieniędzy z pobliskiego bankomatu. W tej roli występowały najpierw karty magnetyczne. Ich użycie niosło ze sobą ryzyko, ze względu na relatywnie proste do wykonania kopiowanie zawartości ścieżek paska magnetycznego a tym samym potencjalnie pobrania środków z rachunku posiadacza. Odpowiedzią na to zagrożenie było wprowadzenie kart chipowych (elektronicznych). Skopiowanie zawartości zabezpieczonej pamięci układu elektronicznego jest znacznie trudniejsze, niż odczytanie paska magnetycznego w czytniku. Zmniejszyło się także ryzyko utraty funkcjonalności karty przez przypadkowe rozmagnesowanie paska. Najczęściej jednak karty były wyposażone zarówno w chip jak i pasek magnetyczny (karty hybrydowe). Kolejnym etapem było wprowadzenie kart zbliżeniowych. Jednakże w celu ograniczenia ryzyka dokonania ryzykownie dużej płatności, technologie takie jak PayPass pozwalają bez podawania kodu PIN regulować należności do ograniczonej kwoty. Obecnie standardem są karty bankowe wyposażone zarówno w pasek magnetyczny, chip jak i moduł transpondera, w pełni zasługują więc na miano kart hybrydowych.

Karty przedpłacone

Pewnym wariantem kart bankowych były tzw. karty prepaid. Ich zaletą jest brak konieczności posiadania rachunku osobistego przypisanego do karty, możliwość korzystania z karty na okaziciela itp. Rodzic mógł przelać odpowiednią ilość środków na rachunek techniczny karty, a nastęnie np. dać kartę dziecku na kolonie. Karty prepaid tracą swoje zalety w sytuacji konieczności wypłaty środków z bankomatu. Operacja taka musi zostać obłożona opłatą a więc narzędzie traci swoją prostę zastosowania.

Karty abonamentowe

Przekrój zastosowań kart jako narzędzia regulowania należności może być znacznie szerszy, zwłaszcza tam, gdzie klient wielokrotnie korzysta z danej usługi i korzystnym jest aby umożliwić mu jednorazowe uregulowanie należności. W momencie sprzedaży/wystawienia karty klient otrzymuje odpowiednią ilość punktów/żetonów stosownie do wielkości wniesionej opłaty, które wyczerpują się w miarę jak korzysta z przysługujących mu usług. Przykładem mogą być karty telefoniczne, karty wstępu (basen, korty, wyciągi narciarskie), karty abonamentowe, bilety miesięczne okresowe np. bilety miesięczne i wieloprzejazdowe i wiele innych.

Karty podarunkowe i upominkowe

Dużą popularnością cieszą się obecnie karty upominkowe (podarunkowe). Firmy stosujące pozafinansowe sposoby motywacji czy nagradzania pracowników mogą zakupić takie karty od wydawców czy sieci handlowych i przekazać je w prezencie pracownikowi, który może za nie „kupić” wybrane przez siebie produkty np. w sieci kosmetyków itp. Firmy zamawiają karty lub bony podarunkowe albo w tańszej formie papierowej lub w bardziej ekskluzywnej i trwałej formie karty plastikowej. Należy pamiętać, że druk bonów i kart podarunkowych plastikowych jest procesem nieco dłuższym niż kart papierowych.