Karty zapachowe – inwestycja, która się opłaci

Eksperci od marketingu coraz bardziej doceniają ogromną rolę jaką przy naszych decyzjach zakupowych odgrywa zapach. Zmysł ten jest jednym z najbardziej pierwotnych jakie posiadamy. Rozwinął się już u prostych organizmów by przekazywać nam bodźce chemiczne z otoczenia i miał ogromne znaczenie dla przetrwania gatunku. Nic wiec dziwnego, że ufamy mu bardziej nawet niż innym zmysłom. Fakt ten potwierdzają najnowsze badania.

O dziwo zapach produktu wpływa na decyzje o jego zakupie nawet tam, gdzie wydawałoby się, że nie ma to kompletnie znaczenia. Przykładowo jedna ze znanych i popularnych firm kosmetycznych chciała wprowadzić na polski rynek kremy przeciw-zmarszczokwe. Produkt był bardzo dobrej jakości i posiadał atrakcyjne opakowanie, a firma przeznaczyła niemały budżet na jego promocje, co niewątpliwie stanowiło potężne wsparcie sprzedaży. Co z tego, jeśli produkt cieszył się śladowym zainteresowaniem, pomimo jego wszechstronnych zalet i przewagi nad konkurencją. Producent zdecydował się wiec na przeprowadzenie szeroko zakrojonych badań marketingowych by znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. W wyniku podjętych działań okazało się, że klientki pomimo początkowego zainteresowania produktem, rezygnowały z jego zakupu z powodu zapachu, który im zdecydowanie nie odpowiadał. Nie miało nawet znaczenia, że ów zapach pochodził z naturalnych składników zastosowanych przy produkcji, które działały regenerująco na skórę, dając jej młodzieńczy wygląd. Paradoksalnie klientki były informowane o tym fakcie przez sprzedawców i chociaż produkt spełniał ich wszystkie oczekiwania, to nieistotny z punktu widzenia użytkownika czynnik, przesądzał o decyzji konsumenta.

Najnowsza technologia produkcji kart plastikowych postanowiła wykorzystać ten fakt i zapełnić istniejącą na rynku lukę, tworząc karty firmowe generujące zapachy, które intuicyjnie budzą skojarzenia z daną branżą np. karty plastikowe o zapachu kawy. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Ponieważ rozwiązanie to jest swoistą innowacją na rynku kart plastikowych i niewielu producentów posiada takie możliwości, istnieją duże szanse, że posiadając w portfelu taką kartę, będziemy zdecydowanie wyróżniać się na tle konkurencji, a to przecież jest podstawowym celem każdego handlowca.

Niemal natychmiastowo budujemy mocne wrażenie, i utrwalamy pozytywny wizerunek w oczach naszych klientów. Przeszło 90% osób wybierze jedzenie, którego zapach budzi pozytywne skojarzenia zamiast tego, które nie ma żadnego zapachu. Delikatny zapach lawendy da nam poczucie świeżości i czystości zanim sprzedawca środków piorących zdąży nawet wypowiedzieć pierwsze słowo. A zapach świeżo mielonej kawy o poranku daje nie tylko miłe uczucie komfortu, ale niejako zachwala prezentowane przez handlowca produkty mówiąc o ich niepowtarzalnej jakości i autentyczności. Komu bowiem ufamy bardziej jak nie „własnemu nosowi”.

Fakt ten doskonale wykorzystali producenci kart plastikowych, którzy postanowili wprowadzić na rynek kartę generującą zapach. Gdy wręczamy potencjalnemu kontrahentowi kartę zapachową, natychmiast może on doświadczyć zmysłowych wrażeń związanych z naszą branżą. Zapach pozwala też na budowanie silnych skojarzeń, które tworzą nowe wiązania neuronowe i pozwalają nie tylko być lepiej rozpoznawalnym na tle konkurencji, ale również na dłużej zapaść w pamięci naszemu odbiorcy.

Karty zapachowe mają więc olbrzymi potencjał i stanowią skuteczną i ciekawą metodę promocji naszej firmy na rynku. Warto rozważyć ich zakup z wielu względów. Jestem przekonany, że inwestycja ta szybko nam się zwróci i prawdopodobnie okaże się najlepszą decyzją z punktu widzenia strategii zdobywania nowych klientów.